صفحه اصلی درباره ما گالری تصاویر تماس با ما ورود کاربران
منوی سایت
دپارتمانهای آموزشی
افتخار آفرینی ۹۷-۹۶
مشارکت اولیا ۹۷-۹۶
دستورالعمل ها
اسناد بالا دستی
مشارکت اولیا ۹۸-۹۷
انجمن اولیا و مربیان
تقویم روز

پنجشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
آمار بازدید

بازدید امروز : ۲۱

بازدید این هفته : ۳۳۹

بازدید این ماه : ۱۱۱۰

آمار کل بازدید : ۲۲۴۰۵۴

افراد آنلاین : ۱ نفر

آی پی : ۱۸.۲۳۲.۱۴۷.۲۱۵

 صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
نمونه سوالات زبان فارسی دوم و سوم ( تکواژ و واژه )

                                  «   به نام آن كه هستي نام از او يافت »
 درس 24 سال دوم متوسطه  و ادامه ی آن  درس دوم از سال سوم متوسطه
 « گروه تجربی و ریاضی » مبحث « تکواژ و واژه »  :
نمونه سؤالات نهايي درس زبان فارسي : « توجه : دانش آموزان سال دوم فقط به سؤال هایی که زیر آن ها خط کشیده است می توانند پاسخ دهند ، سؤال هایی که مشخص نشده اند مربوط به درس دوم سال سوم متوسطه است ونیازمند به آموزش ویادگیری مطالب است. »


1  ـ جمله ي « سر انجام بر آن نهادند كه پهلوان ايراني تيري به سوي خاور رها كند » مستقل ساده است يا مركب ؟
 پاسخ خود را با ذكر دليل بيان نماييد .

2  ـ واج هاي واژ ه ي « تير انداز » را به تفكيك بنويسيد .
 
3  ـ با توجه به عبارت زيربه سؤال داده شده پاسخ دهيد :« او برای دستيابی به آينده ی بهتر،تمام راه های تلاش را پيمود .»

الف – جمله ی فوق از چند تكواژ تشكيل شده است ؟         ب – يك تكواژ وابسته ي تصريفي در عبارت بالا بيابيد .

     ج - « برایِ » چه نوع تكواژی است ؟

4 ـ واج های كلمه ی « پيمان » را مشخص كنيد .
 
5  ـ عبارت چند تكواژ اشتقاقي دارد ؟ « كلاس و بچّه ها برای من با دو  احساس شوق و نگراني همراه بود . همه چيز در اطرافم ناشناس بود .»

6  ـ تعداد واژ ه هاي جمله ي زير را بنويسيد .« در اين جهان نا پايدار بشر گرفتار تن هميشه سر گردان است . »

7  ـ در جمله ي زير كدام گروه را مي توان حذف كرد ؟ چرا ؟ « با چشمان گشاد به مردم نگاه مي كرد »

8  ـ به عبارت زير توجّه نموده ، سپس پاسخ دهيد « براي مردم در حياط چادر زديم و فقط سرماي كشنده و برف زمستان بود كه توانست او را به چهار ديوار اتاق بكشاند . »      الف )جمله ي مركب عبارت فوق را مشخص نموده ، بنويسد .     

   ب )هر يك از تكواژ هاي « براي » و « برف » چه نوع تكواژ آزادي محسوب مي گردد ؟

9  ـ جمله ي « هنگام غروب ، خورشيد سرخي دلپذير خود را به آسمان مي دهد . » چند واژه دارد ؟

10 ـ در گروه اسمي « ستاره هاي سپيد كوير » هسته كدام است ؟
 
11 ـ واج هاي كلمه « آرزو » را مشخص كنيد .
 
12 ـ گروه اسمي رو به رو ، چند تكواژ آزاد و چند تكواژ وابسته دارد ؟ « خوشبختي براي اميد واران »
 
13 ـ در گروه اسمي رو به رو هسته را مشخص كنيد : « بلند ترين كوه هاي جهان »
 
14 ـ در عبارت « خانه هاي ده تا چمنزار امتداد داشت » : الف – چند تكواژ و چند واژه وجود دارد  ؟ ب – تكواژ هاي وابسته كدامند ؟
 
15 ـ تعداد « واژه » ها و « تكواژ» ها را در عبارت زير بنويسيد : « بلند شد و كلاه خود را برداشت . گذاشت روي كاهدان .»
 
16 ـ با توجه به عبارت« اين دانش آموزان كوشا » « هسته » كدام است و چند « واج » دارد ؟
 
17 ـ تعداد « واژه » ها و « تكواژ» ها را در عبارت بنويسيد « نسيم محبت دوستان ، مشام جان را مي نوازد »
 
18 ـ هسته ي گروه ها « آن تپه هاي جنگل سوخته » و « ريگ ها ي كف رودخانه » را بنويسيد .
 
19 ـ تعداد واژ ه هاي گروه « آن دو دفتر چه ي دانش آموز » را به عدد بنويسيد و هسته ي اين گروه اسمي را مشخص كنيد.


20 ـ تكواژهای آزاد كلمه هاي رو به رو را پيدا كنيد :         نا تواني –    نسنجيده  –   ستايشگري  -    ناخوانا  .
 
21 ـ عبارت « هوا گرگ و ميش بود كه دوباره برگشتم » چند تكواژدارد؟
 
22 ـ هسته ي گروه اسمي عبارت « زمان كه بخشنده بود ، موهبت هاي خويش را تباه مي سازد » را مشخص كنيد . اين عبارت چند واژه دارد ؟

23 ـ تعداد تكواژ و واژ ه هاي جمله ي مقابل را بنويسيد « زاده مي شود كودك صبح »
 
24 ـ هسته ي گروه اسمي مقابل را مشخص كنيد . تعداد واج هاي هسته را بنويسيد . « بوي نامطبوع نان هاي تنوري
 
25 ـ گروه اسمي « اين دانش آموزان زرنگ » چند تكواژ دارد؟ در اين گروه يك تكواژ وابسته ي تصريفي و يك تكواژ وابسته ي اشتقاقي مشخص كنيد .
 
26 ـ از بين موارد زير صورت هاي تصريفي واژه ي « دست » را مشخص كنيد :    الف – دست ها      ب – دسته     ج– دستي ( يك دست )
 
27 ـ در جمله ي «علي دوستش را در خيابان ديد»  كدام گروه را مي توان حذف كرد ؟ چرا ؟

 28 ـ گروه اسمي « اين كوشش هاي بي نتيجه » از چند واژه تشكيل شده است ؟
 
29  ـ در گروه اسمي « روش هاي نوين تحقيق» هسته كدام است ؟

30  ـ دو صورت تصريفي براي واژه ي « پسر » بنويسيد .

31  ـ در گروه اسمي « زيباترين نغمه ي طبيعت » هسته كدام است ؟
 
32  ـ گروه اسمي « قصيده هاي مدحي خاقاني » از چند واژه تشكيل شده است ؟

33 ـ  در واژه ي « صبحانه » تكواژ آزاد و تكواژ وابسته را مشخص كنيد .
 
34 ـ در گروه اسمي « هواي نسبتاً سرد » هسته كدام است . نقش « نسبتاً » چيست ؟
 
35 ـ جمله ي « كمالِ عشق در جان دادن است » از چند تكواژ ساخته شده است ؟
 
36  ـ هسته ي گروه اسمي« پانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب » چيست ؟ اين گروه اسمي از چند واژه تشكيل شده است ؟

37 ـ  گروه « دانش آموزان تيز هوش » الف – چند تكواژ دارد ؟ ب – تعداد واج هاي هسته ي اين گروه اسمي را بنويسيد .
 
38 ـ از ميان گروه هاي فعلي ، اسمي و قيدي كدام گروه قابل حذف است ؟چرا ؟
 
39 ـ كوچك ترين واحد زبان .... و بزرگ ترين واحد زبان .... است .
 
40 ـ با توجه به عبارت « در دهكده ي ما بهترين سرگرمي بچّه ها بازي با سنگ ريزه هايي بود كه از كنار رودخانه ي خروشان ده جمع مي كردند، اين بازي در عصرهاي تابستان طرفداران زيادي داشت .»
الف ) جمله ي مستقل ساده و جمله ي مستقل مركب آن كدام است ؟  ب ) درگروه اسمي « بهترين سرگرمي بچّه ها » هسته كدام است ؟
اين گروه اسمي چند واژه دارد ؟ ج ) نوع تكواژ هاي واژه ي « دهكده» را بنويسيد . د) واج هاي واژه ي « بازي» را مشخص كنيد .
 
41  ـ دو صورت تصريفي براي واژه «كوتاه » -و يك صورت براي  « دفتر » بنويسيد .
 
42 ـ در عبارت هاي زير كدام گروه را مي توان حذ ف كرد ؟ الف – من دوستم را در مدرسه ديدم
 
43 ـ  در گروه  اسمي « اين دانشجويان كوشا » ،الف -  هسته را مشخص كنيد  ب - تعداد تكواژ هاي گروه اسمي را بنويسيد . پ- در اين گروه يك تكواژ وابسته ي تصريفي و يك تكواژ وابسته ي اشتقاقي مشخص كنيد . ت - « كوشا» چند واج دارد؟

44  ـ در گروه اسمي « موفق ترين دانشجو » يك تكواژ وابسته ي تصريفي و يك تكواژ وابسته ي اشتقاقي بيابيد

45 ـ با توجه به جمله ي « راه هاي مطالعه و تحقيق براي پژوهشگران جوان باز است » به سؤالات پاسخ دهيد . الف )جمله چند واژه دارد؟
ب ) تعداد تكواژ جمله ي مورد نظر را بنويسيد . ج )يك تكواژ وابسته ي اشتقاقي بيابيد .د )  «براي » چه نوع تكواژي است ؟
 
46  ـ هسته ي گروه « دماي اجرام آسماني » را مشخص كنيد . اين گروه چند تكواژ و چند واژه و چند واج  دارد؟

47 ـ هسته گروه اسمي « اين دانش آموزان خلّاق » : هسته ي گروه كدام است واين گروه اسمي چند واژه دارد؟
 
48 ـ جمله ي« بيم بزرگ انسان از تنهايي است » ، داراي چند واژه است ؟
 
49 ـ  واج هاي كلمه ي « ذرّه » را مشخص كنيد.
 
50  ـ تكواژ هاي اشتقاقي و تصريفي را در واژ ه هاي رو به رو نشان دهيد :      كودكان – غمگين – سبزتر – بوستان

51 ـ در گروه اسمي « سر دترين فصل سال » و «« همين پروانه ي رنگي » هسته كدام است ؟
 
52 ـ تكواژ آزاد و تكواژ وابسته را در واژ ه هاي « آزادي » و « شكفته »  مشخص كنيد .
 
53 ـ گروه اسمي « شاعر حماسه سراي ايران » از چند واژه تشكيل شده است ؟
 
54 ـ در گروه « دانش آموزان زرنگ » الف : هسته ي گروه كدام است ب : تعداد تكواژهاي هسته را بنويسيد .پ : در اين گروه يك تكواژ وابسته اشتقاقي و يك تكواژ وابسته تصريفي مشخص كنيد .
 
55 ـ  در جمله ي « آن انسان رياكار را ناديده گرفت » الف جمله چند واژه دارد ب –  تعداد تكواژ هاي آن را بنويسيد . پ -هسته گروه اسمي درجمله كدامست ؟
 
56 ـ هسته ي گروه اسمي زير را بيابيد و تكواژ هاي هسته را مشخص كنيد . « خواننده ي متون ارزشمند پيشينيان »
 
57  ـ گروه اسمي « همان اختران تابناك» چند واژه دارد ؟

58 ـ گروه اسمي « چند دوربين نجومي » الف اين گروه چند تكواژ دارد؟ ب – هسته ي گروه را معلوم كنيد و تعداد واج هاي آن را بنويسيد.
 
59 ـ  در جمله ي « عالم عشق ، عالم بي نيازي و تجرد است » يك واژه بيابيد ، كه داراي يك تكواژ آزاد و دو تكواژ وابسته باشد؟
 
60 ـ جمله ي« خدا در هيچ انديشه اي نمي گنجد» چند واژه دارد؟
 
61 ـ گروه هاي سازنده ي جمله ي « حتماً اين كتاب را خوانده ام » را مشخص كنيد ، نام هر گروه را بنويسيد .
 
62 ـ هسته و تعداد واژ ه هاي گروه « هر چهار كتاب سودمند شما » را مشخّص كنيد .
 
63 ـ كاربرد كدام يك از دو واژه ي « منسوب ، منصوب» براي جاي خالي جمله ي زير درست است ؟
« طايفه اي حسد بردند و به خيانتم ..............كردند.
 
64  ـ از ميان گروه كلمات ، كلمات هم آوا را مشخص كنيد الف ( ثواب – صواب ) ب –( فطرت – فترت ) ج – (قرض – غرض ) د-(تحديد – تهديد)

65  ـ از ميان گروه كلمات زير املاي دو واژه نادرست است ، صحيح آن هارا بنويسيد .
الف – امل و آرزو      ب – الغا و آموختن      پ- جذر و مد      ت- امارت و فرمان روايي .

66 ـ با توجه به معني ، درست واژ ه هايي را كه شكل نوشتاري نادرست دارند، بنويسيد .
حايل : ترسناك        ذرع: مقياس طول         براعت: برتري        آجل : حال
 
67 ـ در جمله ي زير املاي درست واژ ه ي داخل پرانتز را انتخاب كنيد و بنويسيد .
« پروردگارا، از ظلمت جهل و ( زلالت، ضلالت ) به تو پناه مي برم .»
 
68 ـ براي واژه ي « حياط » يك واژ ه ي « هم آوا» با ذكر معني آن بنويسيد .
 
69  ـ در جمله هاي زير واژه ي مناسب را انتخاب كنيد .
الف ) مراسم .......از مشركان با شكوه تمام برگزار شد( برائت – براعت )
ب   ) براي حل اين مشكل به اداره ي ..... مراجعه كردم( مطبوع – متبوع )

70  ـ باتوجه به عبارت زير به سؤالات داده شده پاسخ دهيد.« وزارت آموزش و پرورش باخريداري ميليون ها جلد كتاب ، امكانات نسبتاً مناسبي را براي كتاب خانه هاي مدارس فراهم كرد. » الف) عبارت فوق از ....... واژه تشكيل شده است .       ب )  نوع تكواژ « وزارت » رابنويسيد .

71 ـ با توجّه به عبارت زير ، به هريك از سؤالات داده شده پاسخ دهيد. «اگر عبارتي ارزشمند از بزرگان علم و ادب ديدي ، آن را در دفترت بنويس .» الف- در عبارت فوق چند تكواژ ديده مي شود؟ ب – هر يك از تكواژهاي «ي »در «عبارتي» و «از » چه نوع تكواژي هستند ؟ (نوع دقيق تكواژ موردنظر است نه آزاد و وابسته بودن آن)
 
72  ـ عبارت چه نوع جمله ي مستقلي است ؟ «دخترك يك بغل لاله ي سرخ را كه تازه از دامنه ي دل انگيز سبلان چيده بود ، به مادر داد .»
 
73  ـ درعبارت : « حافظ غزل سراي توانا ، ازتعلّقات دنيا چشم پوشيد .»  الف ) تعداد واژه را مشخّص كنيد .                     ب ) عبارت فوق چند تكواژ دارد ؟ پ) كدام يك از تكواژهاي عبارت فوق ، وابسته ي اشتقاقي است ؟  ت ) « از » چه نوع تكواژي است ( نوع دقيق تكواژ را بنويسيد )
 
74 ـ هسته ي اوّلين گروه اسمي جمله را مشخص كنيد  و تعداد واج هاي آن ( هسته )رابنويسيد . « مادر بزرگ مهربان من در خانه ي ما مي ماند .»
 
75 ـ عبارت داراي چند واژه است ؟ « فرزندان سرزمين ايران در عرصه ي رقابت هاي جهاني ،قدم به قدم با  هم سالان خود  پيش مي روند .»
 
76  ـ با توجّه به عبارت « انسان مي تواند انديشه ها و آرزو هاي خود را با نوشتن خاطرات ، ماندگار كند . » به سؤالات پاسخ دهيد . الف :نوشته ي داخل گيومه ، از چند واژه تشكيل شده است ؟ ب : يك تكواژ آزاد وابسته ي اشتقاقي و يك تكواژ آزاد دستوري بنويسيد . ج : خاطرات چند واج دارد ؟

77 ـ با توجه به جمله ي : « داستان هيجان انگيز شيرين در اثر ارزشمند نظامي ،به نويسندگان قلم به دست ايراني ، الهام بخشيد » الف : عبارت از چند واژه تشكيل شده است ؟ ب : در عبارت بالا ، نوع تكواژ « در » آزاد ٍ  .........  است .
 
78  ـ تعداد تكواژ ها و واژه هاي جمله را بنويسيد . « مرغي غمناك ، پشت هم با تكرار خستگي ناپذير صدا مي داد .»

79 ـ در جملات املاي درست واژه را با توجّه به معني آن انتخاب كنيد . الف ) حد، ( هايل – حايل ) دو كشور كجاست ؟ ب ) همه ي كاركنان ( انتصاب – انتساب ) او را تبريك گفتند.
 
80  ـ در واژه هاي « سوختني ، بسوزد  و سوزنده » كدام يك داراي وند تصريفي است ؟

81  ـ با توجّه به عبارت : « در جشنواره ي ادبي ِ دبيرستان ، شاعرانِ نوجوان و جوياي ادب شركت كردند .» الف ) تعداد تكواژها را مشخّص كنيد . ب ) نوع دقيق تكواژ « در » را بنويسيد . پ ) دو تكواژ « وابسته ي اشتقاقي » بيابيد .

82  ـ با توجّه به جمله ي « سكوت پنجره ها با صداي سنگ شيشه شكسته شد .» به سؤالات پاسخ دهيد .
 الف ) در گروهاسمي « سكوت پنجره ها »چند تكواژ وجود دارد ؟ ب )در عبارت ، يك تكواژ آزاد دستوري و يك تكواژ وابسته ي اشتقاقي بنويسيد . 

83  ـ در واژه ي « شكوفه ها » صورت پايه و صورت تصريفي را مشخص كنيد .

84  ـ تعداد تكواژ و واژه را در جمله بنويسيد «شهريار در زمينه هاي متنوع به سرودن اشعار پرداخته است »
 
85  ـ در گروه اسمي « موفّقيّت نوجوانان »نوع تكواژ هارا مشخّص كنيد.( نوع دقيق تكواژ مورد نظر است ؛ نه آزاد و وابسته بودن آن)
 
86  ـ با توجّه به جمله ي«گل هاي انديشه در فصل جواني بارور مي شوند . » به پرسش ها پاسخ دهيد . الف – جمله چند واژه دارد ؟
 ب – چند تكواژ دارد؟      پ – يك تكواژ وابسته ي تصريفي مشخّص كنيد.     ت – يك تكواژ وابسته ي اشتقاقي مشخّص كنيد  .

87 ـ واژه ی « بنفشه » از چند واج تشکیل شده است ؟

 


 
پاسخ سؤالات  :

1- مستقل مركب – زيرا بيش از يك فعل دارد ( يا داراي يك جمله ي وابسته است .) 2- / ت/ ي /ر/ء/ــَـ/ ن / د/ ا/ ز3- الف : بيست تكواژ ب - « تر » يا « ها» -ج: آزاد دستوري 4- /پ / ـــِــ / ي/ م / ا/ ن/ . 5- چهار تكواژ « ان» و « ي » در نگراني - « هم » در همراه - « نا » در ناشناس  6- سيزده واژه در/اين/چهان/-ِ/ناپايدار/ بشر/ –ِ/ گرفتار/-ِ /تن/هميشه/سرگردان/است / 7- با چشمان گشاده – چون گروه قيدي است و فعل به آن نياز ندارد. 8- الف – ( فقط .... بكشاند )  ب – براي : آزاد دستوري - / برف : آزاد قاموسي9- سيزده واژه 10 – ستاره  11- /ء/ ا/ ر / ــــ / ز/ و  / .12- چهار تكواژ آزاد: خوش / بخت / براي / اميد – سه تكواژ وابسته: (ي/وار : اشتقاقي ) – (ان :تصريفي ) 13 - كوه .14- الف ده تكواژ : خانه / ها/ يِ / ده/ تا/ چمن/ زار/ امتداد/ داشت/ تهي / – هفت واژه : خانه ها/ يِ/ ده/ تا/ چمنزار/ امتداد/ داشت  ب- ها – زار 15- دوازده واژه – هفده تكواژ – بلند/ شد /تهي / و/كلاه/ -ِ /خود/ را / بر/ داشت/ تهي / گذاشت/ تهي / روي / -ِ / كاه/ دان/ 16-دانش آموز – ده واج 17- سيزده تكواژ : نسيم/-ِ/محبت/-ِ/دوست/ان/مشام/-ِ/جان/را/ مي/نواز/-َد/- ده واژه: نسيم/-ِ/ محبت/-ِ/دوستان/مشام/-ِ/ جان/ را/ مي نوازد . 18- تپه  - ريگ 19-دفترچه – پنج واژه – 20 توان – سنجيد – ستاي – خوان 21- سيزده تكواژ 22- موهبت – ده واژه: زمان/ كه/ بخشنده/بود/ موهبت ها/يِ/خويش / را/ تباه/ مي سازد.  15 - تكواژ :زمان/ كه/ بخش/ نده/ بود/ تهي/ موهبت/ ها/ يِ/ خويش / را/ تباه/ مي/ساز/-َ د/. 23- هشت تكواژ: زاد/ه/مي/شو/-َد/كودك/ -ِ/صبح /.– پنج واژه: زاده/ مي شود/ كودك /-ِ/صبح /. 24- بو – دو واج 25 – هفت تكواژ – تصريفي «ان » - اشتقاقي « ش » 26 – الف – ج 27-گروه قيدي ( در خيابان ) زيرا فعل به آن نياز ندارد يا قيد از اجزاي اصلي جمله نيست . 28 –چهار – 29-روش 30-پسر ها ( پسران ) – پسري ( به معناي يك پسر ) 31- نغمه  32- 5 واژه:قصيده ها/يِ/ مدحي/يِ/ خاقاني/. 33- تكواژ آزاد : صبح – تكواژ وابسته : انه 34 –هوا – قيد صفت 35-9 تك واژ: كمال /-ِ / عشق / در/ جان/ داد/-َ ن/است/تهي/ -36- نمايشگاه – 6 واژه : پانزدهمين/ نمايشگاه/-ِ/بين المللي /-ِ/كتاب 37- هفت تكواژ – تعداد واج هاي هسته : 10   38 – گروه قيدي ، چون فعل به آن نياز ندارد .39- واج - جمله   40- الف – جمله ي اول ( دهكده ... بود ) : مستقل مركب و جمله ي دوم ( اين بازي .... داشت ) : مستقل ساده ب – سرگرمي : 4 واژه  ج – ده = آزاد كده = وابسته  د - /ب/ا/ز/ي/ . 41 –كوتاه تر – كو تاه ترين- دفتر ي  -42-الف -  گروه قيدي ( در مدرسه ) زيرا فعل به آن نيازي ندارد . 43 –الف – دانشجو ب –8 تكواژ پ – تصريفي –يان ( ان ) –اشتقاقي –( -ِ ش)يا (ا)  ت- 4 واج 44- تصريفي = ترين  ، اشتقاقي ــ ش . 45- 11 واژه  ب – 16 تكواژ ج ــ ش يا گر  د- تكواژ آزاد دستوري 46 -«دما» 6 تكواژ – 5 واژه -4 واج47-دانش آموز – 4 واژ ه 48-8 واژه 49 – ذ ر ر-ِ پنج واج 50-  گين و ستان ( اشتقاقي ) – ان – تر ( تصريفي )51- فصل-پروانه 52- - آزاد – تكواژ آزاد  و ي تكواژ وابسته-شكفت = آزاد – ه = وابسته  53 – 5 واژه 54- الف – دانش آموز ب – سه تكواژ – پ- اشتقاقي ــ ش ، تصريفي ان 55-الف-  6 واژه  ب – 11 تكواژ  پ – انسان 56-خواننده – خوان – نده  57 – 4 واژ ه 58-6 تكواژ – دوربين – 5 واج دارد . 59-بي نيازي 60 – 5 واژه 61- حتماً = گروه قيدي   ،  اين كتاب را = گروه اسمي    ،  خوانده ام =- گروه فعلي 62 – كتا ب- هفت واژه :/هر چهار/كتاب/-ِ/سودمند/-ِ /شما / 63- منسوب 64- الف-د65-القا – جزر66-هايل – عاجل 67- ضلالت 68- حيات : به معني زندگي 69-الف – برائت – ب – متبوع 70- الف- بيست واژه – ب – آزاد قاموسي . 71- الف – بيست و سه تكواژ   -  ب-ي :تصريفي  - از :دستوري 72- مركّب . 73- الف : 9واژه ب : 14 تكواژ  پ:« ا » در توانا ت : آزاد دستوري  74-  مادر بزرگ – يازده واج 75-  هجده ( 18 ) واژه 76- الف : 14 واژه ب : تكواژ وابسته ي اشتقاقي : ه ، -َ ن ، گار  تكواژ آزاد دستوري : و ،را ، با  ج : ( خ/ ا / ط / -ٍ / ر/ ا / ت .) 77-الف : نوزده (19) واژه ب :دستوري . 78- 18 تكواژ / 11 واژه 79-  الف حايل ب ) انتصاب 80- بسوزد 81- الف ) 22 تكواژ – ب ) آزاد دستوري . پ ) « واره »  - « ي »  ( در ادبي ) يا « ستان » ( در دبيرستان ) و « ه » ( در جويا ) 82- الف ) 4 تكواژ ب )تكواژ آزاد دستوري (با)يا نقش  نماي كسره ي اضافه – تكواژ وابسته ي اشتقاقي : «ه » درشكسته 83-صورت پايه : شكوفه / صورت تصريفي :ها 84- 17 تكواژ – 10 واژه 85- موفّق : قاموسي / يت : اشتقاقي / -  : دستوري / نو: قاموسي/ جوان :قاموسي  / ان :تصريفي 86-  الف ) 9 واژه  -  ب ) 15 تكواژ – پ ) « ها » ( در گل ها ) ، مي ، ند  -  ت) «ه» ، «ي » ( در جواني ) ، « ور » 87-هفت واج

 

 

 

 

« در پناه حق موفق باشید . تابستان 93 سوسن زینعلی »

« نمونه سؤالات گفته شده از بانک سؤالات مدارس علامه طباطبایی ، جام جم تهران و... گرد آوری  و ویرایش شده است . » 

نظر دهید . . .           نظرات کاربران

 

 کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز استعدادهای درخشان فرزانگان 1 زنجان می باشد