صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
چرا فیزیک یادبگیریم ؟

چرا فيزيک يادبگيريم ؟

براي فيزيک‌دان‌ها، مهندسين و ساير دانش‌گران پاسخ اين سوال ساده است:

فيزيک، شيمي و رياضي، ابزار و امکانات مهم و با ارزشي براي زندگي علمي و حرفه‌اي در اختيار ما قرار مي‌دهند. دانش‌فني که زندگي امروزي ما بر اساس آن در گردش است، در واقع کاربرد اکتشافات علوم است. مهندسين در طراحي ايمن و کاراي هواپيماهاي غول پيکر تا توليد ريزپردازنده‌هاي پيچيده، هر روز فيزيک را به کار مي‌گيرند.

modern image pw--ri-KSP-154


فرود فضانوردان روي ماه و بازگشت سالم و بدون خطر آن‌ها به زمين (يکي از بزرگ‌ترين شاهکارهاي قرن بيستم) مثال خوبي از کاربرد فيزيک در زمينه‌هاي مختلف است.

 

دستگاه‌هاي مختلف (اعم از دستگاه چاپگر تا دستگاه پزشکي تشديد مغناطيسي هسته‌اي MRI) توسط افرادي که مقدار زيادي فيزيک مي‌دانند، طراحي، توليد و امتحان مي‌شوند.

 

 

برنامه‌ريزي مدارهاي ماهواره و زمان‌بندي پرتاب موشک براي تغيير مدار توسط دانشمنداني صورت مي‌گيرد که درک قابل توجهي از مباني فيزيک (مثل قوانين گرانش و نسبيت) دارند. اغلب دستاوردهاي فيزيک (همانند فرود موفق روي ماه) محسوس و سريع نيست. در پس دست‌آوردهاي فني امروزي، سال‌ها و حتي قرن‌ها تحقيقات پايه‌اي در مورد خواص مواد، نهفته است.

 

به عنوان مثال، دستگاه پخش لوح فشرده را در نظر بگيريد. پرتوي ليزر اطلاعات را از روي لوح‌گردان مي‌خواند، مدار مجتمع داخل دستگاه اطلاعات ديجيتال را به سيگنال‌هاي الکتريکي تبديل مي‌کند، آهن‌رباهاي ريز در گوشي کمک مي‌کند تا اين سيگنال‌ها به صدا تبديل شود و به گوش شما برسد، و نمايشگر کريستال مايع (LCD) اطلاعاتي را به کاربر نمايش مي‌دهد.

 

 

speakertapeamp1


اگر شما مي‌توانستيد اين وسيله‌ي حيرت آور را به گذشته، زماني که پدربزرگتان بچه بود بفرستيد، بزرگ‌ترين فيزيک‌دان‌ها و مهندسين برق را مي‌توانستيد متحيّر و مبهوت کنيد. اما آن‌ها در آن زمان نيز در حال مطالعه‌ي خواص نيمه هادي‌ها (مواد خامي که ليزرها و آي‌سي‌ها از آن‌ها ساخته مي‌شوند) و کريستال مايع بودند و به‌طور مجزّا با کارکرد اين مواد آشنا بودند.

 

اگر شما، در طول زندگي‌تان فقط يک بار درس فيزيک را فراگرفته باشيد، سودمندي آن براي شما آشکار شده است. تنها با مطالعه‌ي يک درس فيزيک، شما مي‌توانيد توضيح دهيد چرا دارو را نبايد در مقابل نور قرار داد يا مصرف سوخت سالانه يک کشور چقدر است و يا بدانيد که آيا استفاده‌ي همزمان اتو و سشوار فيوز را قطع مي‌کند يا نه.

 

 

اما ظاهراً شما نه با دانسته‌هايتان از فيزيک زندگي مي‌کنيد و نه عملاً هر روز از آن استفاده مي‌کنيد.

ngr020 14


سه دليل ظريف و عملي براي يادگيري فيزيک وجود دارد:

يکي ديدن نظمي که در طبيعت وجود دارد بسيار جذاب و دلربا است.



دوم يادگيري چگونگي کارکرد دستگاه‌هاي رايج باعث درک بهتري در استفاده از آن‌ها مي‌شود و شايد احتمال عدم موفقيت شما در استفاده از آن‌ها را کاهش دهد.

d62

همچنين دانش مقدماتي از فيزيک به شما کمک مي‌کند قضاوت‌هاي عالمانه و از روي بصيرتي در رابطه با چيزهاي مهمي که در جامعه، کشور و دنيايتان با آن مواجه‌ايد، داشته باشيد.

به مرور زمان و در هنگامي که در حال مطالعه‌ي اين متون هستيد اخبار دور و برتان را تعقيب کنيد. از اينکه چقدر فيزيک (به طور مستقيم و غير مستقيم) در خبرها وجود دارد شگفت زده مي‌شويد.

ngr020 11


اگر شما سير و گردش در دنياي فيزيک را با حس کنجکاوي و تشنگي دانش شروع کرديد هرگز ناکام و نااميد نخواهيد شد.

مثلاً يادگيري چگونگي ترکيب نور خورشيد و قطرات باران در بوجود آمدن رنگين‌کمان درک ما را از زيبايي آن عميق‌تر مي‌کند.

pe-ab-ri-cpp-003


يادگيري نيروي جانب مرکز به شما کمک مي‌کند بفهميد چرا کره ماه تحت جاذبه زمين روي زمين نمي‌افتد.

d59 Ms365


يادگيري مباني فيزيک هسته‌اي به شما کمک مي‌کند تا خطرات گاز رادون و همجوشي هسته‌اي را بفهميد.

pm--ri-spl-049


دانستن فيزيک حاکم بر بلندگوي استريو، ارتفاع سنج هواپيما، يخچال‌، ليزر، اجاق ماکروفر، گيتار و عينک پولارويد،.... درک بهتري نسبت به آنچه آن‌ها انجام مي‌دهند به شما مي‌دهد.

wnow033 now410a
pl-ab-ri-nsp-153c s896b
Untitled-1 d43


در مطالبي که در پيش داريد، فرض بر اين است که خواننده فرد کنجکاو و پيجويي است. صِرف حفظ کردن تعاريف منجر به درک درستي از مطالب نمي‌شود. همان‌طور که به‌خاطر سپردن دستورالعمل بازي فوتبال باعث نمي‌شود شما بتوانيد وارد زمين بازي شده و درست بازي کنيد. شما بايد تمرين کنيد، چيزهايي را بيازماييد، در مورد موقعيت‌هاي مختلف و چگونگ رخداد پديده‌ها فکر کنيد و ....

مثلاً خوبه که بتوانيد قانون سوم نيوتن را از حفظ بگوييد، اما فهميدن معني آن و چگونگي کارکرد آن در زندگي روزمره واقعاً اهميت دارد.

d44


در درس‌هايي که در پيش رو داريم ما اغلب پرسش‌هايي را مطرح مي‌کنيم يا از خواننده مي‌خواهيم کاري را انجام دهد. تا وقتي پاسخ يا نتيجه را نيافته‌ايد نمي‌توان گفت واقعاً چيزي را ياد گرفته‌ايد!

شايد شما فکر کنيد اين "يادگيري با پرسش‌گري" است. فعاليت‌هايي مثل "خودتان بيابيد" براي همين منظور آورده شده‌اند. بسياري از پرسش‌ها در انتهاي هر درس بر پايه‌ي "يادگيري با پرسش‌گري" طرح شده‌اند. وقتي شما به اين روش يادگيري عادت کنيد، در مي‌يابيد که مطالب را سريع‌تر و عميق‌تر از گذشته ياد مي‌گيريد.

نظر دهید . . .           نظرات کاربران