سؤالات نهایی دین و زندگی (3) به تفکیک دروس
توجّه : همه سؤالات نهایی با کتاب دین و زندگی (3) چاپ 1390 مطابقت داده شده است .
علائم اختصاری : ( خ ـ خرداد ) ، ( ش ـ شهریور ) ، ( د ـ دی )
درس اوّل :
1- چه رابطه¬ای میان نیاز به « کشف راه درست زندگی » با سایر نیازهای بنیادین بشر وجود دارد ؟ [خ 85 - د87]
2- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید « همه جانبه » باشد ؟ [خ 89]
3- چرا پاسخ به نیازهای بنیادین انسان باید کاملاً درست و قابل اعتماد باشد ؟ [ش 88- ش90]
4- کدام یک از نیازهای بنیادین انسان جامع نیازهای دیگر است ؟ [ش90]
5- وسیلة فهم پیام الهی چیست ؟ [خ 85]
6- ترجمه و پیام آیۀ : « قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى » ( طه ،50 ) [ش 85 - د 86 ]
7- دو چراغ راه که خداوند برای تشخیص درست هدف به انسان داده است ، کدامند ؟ [ش 89 ]
8- منظور از حجّت آشکار و حجّت نهان در کلام امام کاظم (ع) چیست ؟ [د 85- خ 88]
9- چرا هدایت یک اصل عامّ و همگانی در نظام خلقت است ؟ [خ86]
10- دو ویژگی انسان که در هدایت او تأثیر دارند ،کدامند ؟ [ش 87]
11- پیام آیۀ : « سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأعْلَى * الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى * وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى » ( اعلی 3-1 ) [د 87]
12- ویژگیهایی که سبب تمایز بنیادین انسان با سایر موجودات می¬شود را به طور کامل شرح دهید . [د 88]
13- خدای جهان ، خالقی( آفریدگاری) حکیم است ، یعنی چه ؟ [خ 90 ]
14- درستی یا نادرستی گزاره¬های زیر را با (ص/ غ) مشخّص کنید .
انسان به کمک عقل خود بسیاری از مجهولات و مسائل را در می¬یابد و پاسخ می¬دهد . [ش90]
15- ترجمه کنید : « ... وَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ... » (اعراف ، 43) [د90]
16- هدایت عمومی را تعریف کنید . [د90]
17- سه مورد از نیازهای بنیادین انسان را نام ببرید . [د90]
درس دوم :
1- علل آمدن پیامبران متعدّد را نام ببرید . [خ85 - د86]
2- مصونیّت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورتی است ؟ توضیح دهید . [ش85]
3- آیا مصونیّت از گناه در پیامبران به دلیل یک مانع بیرونی است یا با اختیار به سمت گناه نمی¬روند ؟ توضیح دهید. [خ 87]
4- چرا عصمت در حوزة مسئولیّتهای مربوط به رسالت ضروری است ؟ ( ذکر 2 مورد ) [خ 86]
5- عالی¬ترین درجة وحی مخصوص چه کسانی است و به چه معناست ؟ [ش86]
6- از عوامل جاودانگی شریعت پیامبر اکرم (ص) « حفظ قرآن کریم از تحریف » را توضیح دهید . [ش86]
7- معجزه ( اعجاز) را تعریف کنید . [خ85 - د86]
8- اگر خداوند یک دین برای انسانها فرستاده است ، پس چرا اکنون ادیان الهی مختلفی در جهان وجود دارد ؟ (ذکر یک مثال) [د85 ش90]
9- وحـی را تعریف کنید . [ش87- ش88- د89]
10- از محورهای اصلی برنامه دیـن واحـد دو مورد را بنویسید . [ش 87]
11- توضیح دهید چرا قرآن کریم به تکمیل و تصحیح نیاز ندارد ؟ [خ 88]
12- حدیث « نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبیاءِ اُمِرنا اَن نُـکَلِّمَ النّاسَ عَلیَ قَدرِ عُقولِهِم » به کدام یک از علل آمدن پیامبران متعدّد اشاره دارد ؟ [خ89]
13- ویژگیهای دین اسلام که سبب انطباق آن با نیازهای متغیّر زمان می¬شود را نام ببرید . [خ89- د90]
14- عواملی که سبب شد شریعت پیامبر اکرم (ص) جاویدان باشد را فقط نام ببرید . [ش 89 ]
15- درستی یا نادرستی گزاره¬¬های زیر را با ( ص/ غ ) مشخص کنید .
پیامبران از چُنان بینش عمیقی برخوردارند که به خطا و اشتباه گرفتار نمی¬شوند . [ش90]
16- از علل آمدن پیامبران متعدّد « از بین رفتن یا تحریف تعلیمات پیامبر پیشین » را توضیح دهید . [خ 90- د90]
درس سوم :
1- اعجاز پیامبر اسلام اگر به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشکلی پیش می¬آمد ؟ [د 85]
2- تحدّی را تعریف کنید . [ش85 ـ ش86 - د87 - خ88 - د89 - ش90]
3- توضیح دهید چگونه قرآن کریم « در عین نزول تدریجی ، انسجام درونی » دارد ؟ [خ86]
4- جنبه¬های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید . [ش86- د87]
5- « تازگی و شادابی دائمی » از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن را توضیح دهید . [د86]
6- چرا قرآن کریم کتاب دیروز ، امروز و فرداهای انسانهاست ؟ [ش88]
7- توضیح دهید آیا قرآن که پانزده قرن پیش نازل شده می¬تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروزی باشد ؟ [خ 87]
8- از ویژگیهای محتوایی و معنایی قرآن کریم « جامعیّت و همه¬جانبه بودن » را شرح دهید . [ش89 ]
9- ترجمه کنید : « وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ... » ( بقره ،23 ) [ش87- د88 (با پیام)- ش90- د90]
10- موزون بودن در کلمات و رسایی در تعبیرات مربوط به کدام یک از جنبه¬های اعجاز قرآن کریم است ؟ [خ88]
11- تکمیل کنید : نفوذ خارق العادّة قرآن کریم در افکار و نفوس از نشانه¬های ........ اعجاز این کتاب آسمانی است . [خ89]
12- ویژگی مهمّ قرآن کریم را بنویسید . [خ90]
13- چرا خداوند معجزة پیامبر اسلام (ص) را از نوع کتاب قرار داده است ؟ [د90]
درس چهارم :
1- طاغوت را تعریف کنید . [خ 85- خ86- د 86- ش87- د 88- ش89 – د90]
2- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام برده ، بنویسید آیه « ... یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ و الحِکمَةَ ... » به کدام یک از آنها اشاره دارد ؟ [ش85]
3- قلمروهای رسالت پیامبر (ص) را نام ببرید . [د 85- ش87- ش90]
4- ترجمه کنید : « لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم » ( آل عمران ، 164) [خ 88]
5- تکمیل کنید : در اسلام ، کسانی را که فرمان و قانونشان نشأت گرفته از قرآن نیست ........ می¬نامند . [ش88]
مراجعة به « طاغوت » و انجام دستورهای وی بر مسلمانان ............. است . [خ90]
6- ولایت ظاهری از قلمروهای رسالت پیامبر اکرم (ص) را توضیح دهید . [خ89]
7- دو دلیل از دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی را نام ببرید . [ش90]
8- درستی یا نادرستی گزاره¬های زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید .
ولایت و سرپرستی جامعه برای اجرای قوانین الهی را ولایت معنوی می¬گویند . [د89]
گفتار و رفتار پیامبر (ص) اوّلین و معتبرترین مرجع علمی برای فهم عمیق آیات الهی است . [خ90]